در این مقاله، تمامی مواردی که برای دریافت rich snippets در سایت لازم هست را معرفی می کنیم. همچنین 3 افزونه پیشرو در این زمینه را بررسی می کنیم.
آیا تا به حال توجه کرده اید که برخی از وب سایت ها در نتایج گوگل هستند دارای رتبه بندی ستاره ای هستند و برخی دیگر از سایت ها این مورد را ندارند؟
به این ستاره ها rich snippets (قطعه های غنی) گفته می شود و با ایجاد برخی ترفند ها، می توانید این موارد را به سایت خود اضافه کنید.
در این مقاله تمامی چیز هایی که قرار هست یاد بگیرید به صورت زیر می باشد:
- تفاوت بین rich snippets و structured data
- چرا باید rich snippets داشته باشیم (اسپویل – نرخ CTR شما را افزایش می دهد)
- 3 تا از بهترین افزونه های rich snippets وردپرس
- چگونه به صورت دستی structured data/rich snippets ها را به وردپرس اضافه کنیم
- چگونه اعتبار structured data ها را برای اطمینان از کار کردن rich snippets ها تایید کنیم
Rich Snippets و Structured Data چیست ؟
برخی از افراد از rich snippets ها و structured data ها به صورت متقابل استفاده می کنند، اما در حالی که این 2 اصطلاح به هم متصل هستند و چیز های متفاوتی هستند.
Rich snippets ها به نتایجی گفته می شود که در موتور های جستجو سایت شما را برای بازدیدکننده بهینه می کند.
همانطور که قبلا اشاره شد، برای مثال نمایش ستاره ها در نتایج گوگل است.
انواع مختلفی از این نتایج وجود دارد که می توانید گالری جستجو گوگل را مشاهده کنید.
Structured data یا داده های ساختار یافته، کدهای پشت صحنه در وب سایت شما هستند تا در موتور جسجتو گوگل و سایر موتور های جستجو نتایج را بهبود بخشد.
داده های ساختار یافته محتوای context را به سایت شما اضافه می کنند.
اضافه کردن این داده های ساختار یافته (structured data) به شما این تضمین را نمی دهد تا rich snippets ها به سایت شما اضافه شود. اما اگر گوگل فکر کند این اطلاعات برای سایت شما نیاز هست، در نتایج جستجو نمایش میدهد.
همچنین به داده های ساختار یافته، schema markup نیز گفته می شود.
انواع مختلفی از Schema وجود دار که شما در سایت Schema.org می توانید آنها را مشاهده کنید.
در اینجا برخی از نمونه های معرف Schema Type را مشاهده می کنید:
- Recipe (دستورالعمل)
- Review (بررسی)
- Article (مقاله)
- Job posting (آگهی استخدام)
- Book (کتاب)
هر Schema دارای گزینه های structured data مختلفی هستند که اطلاعاتی را نمایش می دهند. برای مثال:
- دستورالعمل – جزئیات پخت غذا، زمان پخت و غیره.
- آگهی استخدام – جزئیات سمت شغلی، حقوق و غیره.
JSON-LD در مقابل Microdata: گوگل کدام را ترجیح می دهد؟
هنگامی که داده های ساختار یافته/Schema را به سایت خود اضافه می کنید 2 فرمت اصلی برای این کار داریم:
- JSON-LD
- Microdata
در حالی که هر دو فرمت به شما اجازه اضافه کردن این موارد را می دهد، گوگل توصیه می کند تا از فرمت JSON-LD استفاده کنید.
پس – تفاوتش چیه؟
با استفاده از JSON-LD شما می توانید یک بلوک از Schema را در <head> سایت خود اضافه کنید. در اینجا مثالی برای شما قرار گرفته است:
ولی با استفاده از microdata شما داده های ساختار یافته را باید در هر المنت جداگانه اضافه کنید. برای مثال باید هر بخش را به صورت جداگانه در بین تگ های <span> یا <div> تعریف کنید.
مقایسه فنی تر فرمت های مختلف که گوگل در اینجا گزینه سوم را معرفی کرده است (RDFa):
چگونه Structured Data و Rich Snippets به شما کمک می کنند
به طور خلاصه rich snippets و structured data به شما برای نمایش بهنیه تر سایت تان در نتایج گوگل کمک می کند.
rich snippets ها به صورت مستقیم رتبه سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود نمی بخشد. یعنی آنها رتبه سایت شما را از 8 به رتبه 5 نمی برد.
اما اگر سایت شما در نتایج اولیه گوگل باشد، rich snippets ها می توانند سایت شما را چشمگیر تر کند و این باعث افزایش نرخ CTR شما می شود.
برای مثال، این صفحه جستجو را مشاهده کنید:
چشمان شما به طور طبیعی ابتدا نتیجه دوم را مشاهده می کند بعد رتبه بالاتر ، درسته ؟
سایت ConversionXL مطالعه ای در این مورد انجام داده که با استفاده از ردیابی چشم، نتایج جستجویی که دارای ستاره (Star Rating) هستند تا 35 درصد کلیک بیشتر از نتایج بدون ستاره دریافت می کنند. اگر بخواهیم فراتر از آن برویم، کاربران زمان کمتری برای برای کلیک بر روی نتایج با ستاره میگذارند.
از آنجا که موتور های جستجو از CRT به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی استفاده می کنند، می توان نتیجه گیری کرد که rich snippets ها به طور غیر مستقیم باعث افزایش رتبه شما خواهد شد. اما گوگل به طور واضح اعلام کرده که داده های ساختار یافته به صورت مستقیم عامل رتبه بندی نیست.
3 تا از بهترین افزونه های Rich Snippets در وردپرس برای اضافه کردن Structured Data
قبل از اینکه بهترین افزونه های rich snippet وردپرس را معرفی کنیم، توجه داشته باشید که بسیاری از افزونه های SEO وردپرس برخی از داده های ساختار یافته پایه را از قبل به سایت شما اضافه می کنند. بنابراین اگر شما از افزونه ای مانند Yoast SEO استفاده می کنید، از قبل داده های ساختار یافته در سایت شما (مانند: لوگو، نام سازمان، پروفایل شبکه های احتماعی) قرار گرفته است.
افزونه های زیر به شما کمک می کنند تا rich snippets ها تا برای تک تک مطالب سایت خود تولید کنید.
Schema Pro
Schema Pro یک افزونه حرفه ای وردپرس می باشد. این افزونه دارای 2 ویژگی می باشد:
- استفاده از فرمت JSON-LD که توسط گوگل توصیه شده و پشتیبانی از 13 نوع اسکیما مختلف
- دارای رابط کاربری مناسب برای تولید خودکار داده های ساختار یافته در فیلد های وردپرس و فیلد های سفارشی
برای مثال، می توانید در Schema Pro به طور خودکار markup نویسنده را به نام نویسنده پست اضافه کنید. همچنین برای نوع اسکیما دستورالعمل (Recipe) برخی از فیلد های سفارشی ACF, Toolset, یا Pods را اضافه کنید.
همچنین می توانید بر اساس نوع پست، دسته بندی ها و سایر عبارات شرطی اسکیما را فعال کنید. سپس Schema Pro به طور خودکار نشانه ها را بر اساس شرایط شما اضافه می کند و نیازی اضافه کردن تک تک نیست.
همچنین Scehma Pro به شما در اضافه کردن داده های اولیه کمک می کند. اگر قبلا از افزونه هایی برای این کار مانند Yoast SEO استفاده کرده اید، Schema Pro به صورت خدوکار تشخیص داده و ویژگی های همپوشانی را غیر فعال میکند.
Rank Math
Rank Math یک افزونه رایگان وردپرس برای سئو از گروه MyThemeShop می باشد که به سرعت در حال رشد می باشد.
برخلاف Schema Pro، Rank Math یک ابزار کامل برای سئو وردپرس می باشد. یعنی شما از آن به جای افزونه سئو استفاده کنید نه در کنار افزونه های مشابه مانند Yoast SEO.
با این حال، دلیل آنکه Rank Math در این بخش معرفی شده است، علاوه بر امکانات ابتدایی که در Yoast SEO هم وجود دارد، شامل یکپارچگی عمیق تری با Schema Markup ها دارد.
علاوه بر اضافه کردن، داده های ساختار یافته اولیه، Rank Math به شما اجازه تنظیم Rich Snippet ها را برای هر بخش از محتوا را می دهد که قابل انتخاب از بین 14 نوع اسکیما می باشد.
قابلیت rich snippets افزونه Rank Math کاملا رایگان می باشد. این افزونه را می تونید از مخرن وردپرس دریافت کنید.
All In One Schema Rich Snippets
افزونه All In One Schema Rich Snippets یکی دیگر از افزونه های اضافه کردن Rich Snippets در وردپرس می باشد.
در واقع توسعه دهنده این افزونه، همان توسعه دهنده افزونه Schema Pro می باشد. All In One Schema Rich Snippets از رویکردی کاملا متفاوت برای داده های ساختار یافته استفاده می کند.
به جای اضافه کردن تمامی کد ها در پشت صحنه مطلب، افزونه All In One Schema Rich Snippets یک جعبه محتوایی را در ظاهر سایت اضافه کرده و داده های ساختار یافته را در آنجا قرار میدهد که برای بازدید کنندگان نیز قابل مشاهده هست.
در ویرایشگر وردپرس می توانید از کادر موجود یکی از موارد را انتخاب کنید.
سپس این افزونه اطلاعات را در قسمت ظاهری سایت شما اضافه می کند. به عنوان مثال، اگر یک محصول ایجاد کنید، افزونه یک جعبه در محتوای محصول اضافه می کند.
چگونه Structured Data را به صورت دستی به وردپرس اضافه کنیم
اگر برای اضافه کردن rich snippets نمی خواهید از یک افزونه اختصاصی استفاده کنید، چند روش دستی برای اضافه کردن این اطلاعات در وردپرس نیز وجود دارد.
یکی از این راه ها، استفاده از سایت Technicalseo است که بعد از ایجاد اسکیما مورد نظر، در انتها می توانید کد های تولید شده JSON-LD را در سایت استفاده کنید:
این کد ها را مستقیما در <head> سایت خود اضافه کنید.
یک گزینه انعطلاف پذیر تر هم وجود دارد که توسط افزونه ACF می توانید زمینه های دلخواه را به داده های ساختار یافته اختصاص دهید. سپس با استفاده از تابع get_field فیلد ها را درون Schema Markup قرار دهید.
در اینجا مثالی از اجرای این کد قرار گرفته:
‘address’ => array(
‘@type’ => ‘PostalAddress’,
‘streetAddress’ => get_field(‘address_street’, ‘option’),
‘postalCode’ => get_field(‘address_postal’, ‘option’),
‘addressLocality’ => get_field(‘address_locality’, ‘option’),
‘addressRegion’ => get_field(‘address_region’, ‘option’),
‘addressCountry’ => get_field(‘address_country’, ‘option’)
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد استفاده از این روش کسب کنید، سایت CSS-Tricks یک آموزش کامل و جامع در مورد چگونگی استفاده دستی از ACF و افزودن داده های ساختار یافته دارد.
چگونه Structured Data خود را آزمایش کنیم
هنگامی که structured data را به سایت خود اضافه می کنید، تایید اعتبار آن نیز مهم است.
برای این کار، می توانید از ابراز رسمی Structured Data که توسط گوگل توسعه داده شده استفاده کنید. روش کار به این صورت هست که آدرس سایت خودتان را قرار میدهید و سپس تمامی داده های ساختار یافته را تشخیص داده و لیست می کند. اگر هر مشکلی در کد ها پیدا شود به شما خطا می دهد.
صحبت پایانی
ما در این مقاله موارد مختلفی را بررسی کردیم. بنابراین با مرور مفهیم گفته شده، مقاله را به پایان می رسانیم.
Rich snippets ها موارد چشمگیری هستند که به لیست وب سایت ها در نتایج گوگل اضافه می شوند. برای مثال، ستاره ها
برای ارائه این اطلاعات به گوگل، باید داده های ساختار یافته (structured data) را به سایت خود اضافه کنید. همچنین گوگل فرمت JSON-LD را برای تولید کد های پشت صحنه توصیه می کند.
Rich snippets ها به صورت مستقیم رتبه سایت شما را در نتایج گوگل بهبود نمی بخشند، اما بر اساس تحقیق ConversionXL اضافه شدن این موارد باعث افزایش نرخ CTR شده و در نهایت باعث افزایش رتبه شما خواهد شد.
بسیاری از افزونه SEO وردپرس، داده های ساختار یافته را به صورت پایه ای اضافه می کنند. اما می توانید با استفاده از یکی از افزونه های معرفی شده در این مقاله، این کد ها را به صورت اختصاصی اضافه کنید.
پس از اضافه کردن Structured Data در سایت، حتما با استفاده از ابزار تست گوگل سایت خود را بررسی کنید.
اگر در مورد rich snippets و structured data وردپرس سوال دارید، در بخش نظرات مطرح کنید.
2 پاسخ
با سلام خدمت شما
آیا زمانی که افزونه یواست سئو رو نصب داری در کنار افزونه یواست سئو می شود این افزونه اسکیما پرو نصب شود یا خیر ؟
مشکلی در نتایج گوگل پیش نمی آید اگر این 2 افزونه باهم تداخل داشته باشد ؟
اگر افزونه یواست سئو با افزونه اسکیما پرو مشکل داشت و مجبور به حذف یواست شدیم برای سئو محتوایی که انجام شده مشکلی پیش نمی آید و در نتایج گوگل افت کیفیت محتوا و رتبه نتایج نداریم ؟
با سلام
نه هیچ مشکلی پیش نماید. افزونه یواست سئو فقط برخی اسکیما پایه رو داره ولی افزونه اسکیما پرو به صورت تخصصی روی اسکیما سایت شما کار می کنه.
در صورت پیاده سازی درست، باعث افزایش CRT شما خواهد شد.